آخرین اخبار
کد مطلب: 125038
بازخواني مواضع رئيس و معاون دولت يازدهم درباره فعاليت‌هاي سازندگي سپاه
روحاني: سپاه بايد در سازندگي و رشد اقتصادي به دولت کمک کند/ جهانگيري: قرارگاه خاتم بايد متولي اجراي کارهاي بزرگ و ماندگار در تاريخ کشور شود
تاریخ انتشار : 1396/04/07 11:14:10
نمایش : 1839
سخنان تعريضي دولتمردان درباره فعاليت‌هاي سازندگي سپاه در حالي است که مرور سخنان گذشته ايشان دقيقا نقطه خلاف مواضع کنوني را نشان مي دهد.
به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاري فارس، «ابلاغ سياست‌هاي اصل44 براي واگذاري اقتصاد به مردم بود اما بخشي از اقتصاد که دست دولت بي‌تفنگ بود را به يک دولت با تفنگ تحويل دادند...» اين جمله اي بود که حسن روحاني رئيس جمهوري پس از ديدار و ضيافت افطار فعالان اقتصادي با او در صفحه شخصي خود در توييتر منتشر کرد که گويا اين ها بخشي از سخنراني رئيس دولت يازدهم در اين نشست بود.

اين سخنان روحاني بازتاب گسترده‌اي در فضاي رسانه‌اي و مجازي در پي داشت به گونه‌اي که بسياري از کارشناسان اين سخن رئيس جمهور را حمله تندي به نهادهاي انقلابي و سازندگي کشور توصيف کردند. سخني که به نظر کارشناسان تضعيف‌کننده نهادهاي فعال در عرصه اقتصادي بود، نهادهايي که با درخواست خود دولتي ها و در جهت رفع مشکلات معيشتي مردم و دغدغه هاي اقتصادي دولتي ها تلاش مي کردند.

حسن روحاني در اول تيرماه در مراسم ضيافت افطاري با فعالان اقتصادي در سخناني با اشاره به اينکه تلاش دولت يازدهم از ابتدا حذف تصدي گري در وزارتخانه ها بوده، گفت: در ابتداي دولت همه وزرا قول مي دهند اما بعد از گذشت مدتي گويا تصدي گري لذت بخش مي شود و براي عبور از آن بهانه و دليل مي آورند که البته ممکن است اين دلايل درست باشد.

روحاني اظهار داشت: ابلاغ سياست هاي اصل 44 براي اين بود که اقتصاد به مردم واگذار شود و دولت از اقتصاد دست بکشد، اما ما چه کار کرديم؟ بخشي از اقتصاد دست يک دولت بي تفنگ بود که آن را به يک دولت با تفنگ تحويل داديم، اين اقتصاد و خصوصي سازي نيست.

رئيس جمهور افزود: از آن دولتي که تفنگ نداشت مي ترسيدند چه برسد به اينکه اقتصاد را به دولتي داديم که هم تفنگ دارد و هم رسانه را در اختيار دارد و همه چيزي دارد و کسي جرأت ندارد با آنها رقابت کند.

اين سخنان انتقادي روحاني نسبت به برخي نهادهاي فعال اقتصادي که همواره در تنگناها به کمک دولت و مردم آمده اند و نقش بسزايي در توسعه و آباداني کشور دارند در حالي است که رئيس دولت يازدهم در 24 شهريورماه 94  در مجمع سراسري فرماندهان و مسئولين سپاه طي سخناني گفته بود: دولت از نيروهاي مسلح درخواست دارد که در اجراي اقتصاد مقاومتي به دولت کمک کنند، اقتصاد مقاومتي يعني اقتصاد بازدارنده و کشور بايد همانطور که امروز در عرصه نظامي به گونه‌اي بازدارندگي ايجاد کرده که دشمنان ما حتي تصور حمله به ايران را از ذهن نمي‌گذرانند ، بايد در عرصه اقتصادي نيز به سطحي از بازدارندگي برسد که دشمن احساس کند تحريم ايران و عدم همکاري در عرصه اقتصادي با ايران به ضرر خودش است و ايران از اين لحاظ آسيب ناپذير است.

رييس جمهوري در اين نشست تصريح کرد: سپاه، بسيج، ارتش و نيروهاي انتظامي به عنوان فرزندان ملت بايد به دولت و مردم در توليد و سازندگي و رشد اقتصادي کمک کنند و اساساً ستاد اقتصاد مقاومتي براي آن تشکيل شده است که بتواند کمک همه نهادها و نيروهاي نظام را در مسير اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي بکار بگيرد و دولت از همه نهادها و از جمله نيروهاي مسلح و بويژه سپاه و بسيج مي‌خواهد که به ما در ايجاد يک نشاط بزرگ اقتصادي در کشور کمک کنند.

اين سخنان خود واضح است که رئيس جمهور از نيروهاي ارزشي و انقلابي تقاضا مي کند که در اقتصاد کشور نقش آفرين باشد و اين همان درخواست بالاترين مقام ارشد اجرايي کشور از نيروهاي مسلح در جهت کمک به دولت در عرصه اقتصادي است.

اما با نگاهي به ديگر سخناني روحاني در مي يابيم که وي در موارد ديگري از سپاه مي خواهد که پروژه هاي بزرگ ملي را بر دست گرفته و آنها را به سرانجام برساند.

رئيس دولت يازدهم در 25 شهريورماه 92 يعني تنها يکماه بعد از روي کارآمدن دولت يازدهم در بيستمين مجمع سراسر فرماندهان سپاه در سخناني تاکيد مي کند: سپاه پاسداران انقلاب اسلامي که حافظ انقلاب و در خط مقدم دفاع از انقلاب قرار دارد، با پيروي از تدبير مقام معظم رهبري وظيفه بزرگي برعهده دارد. اگر هدف دشمن معيشت مردم است و اگر ما بايد آثار تحريم را کاهش بدهيم، پس رسالت سنگيني بر دوش ماست. سپاه توان بسيار عظيمي در بخش نيروي انساني، بخش اقتصادي و فرهنگي دارد. البته وظيفۀ هر نهادي در قانون مشخص است و هر نهادي بايد وظيفۀ خودش را انجام بدهد، اما سپاه در تمام وظايف بايد به عنوان يک مکمل و پشتيبان در شرايط مختلف وارد عمل شود و امروز بخش اقتصاد ما تحت فشار است. 

روحاني ادامه مي‌دهد: من شايعاتي را که دربارۀ سپاه مطرح مي‌شود اصلاً قبول ندارم که مي‌خواهند سپاه را رقيب مردم قرار بدهند، سپاه رقيب مردم و بخش خصوصي نيست، سپاه پيمانکاري همانند پيمانکارهاي معمولي نيست و نبوده است. سپاه امروز بايد پروژه‌هاي بسيار مهمي را که بخش خصوصي قادر به انجام آن نيست، انجام دهد. سپاه توان نيروي انساني، تجهيزات و برنامه‌ريزي دارد. من قبلاً هم با فرماندۀ محترم سپاه در اين زمينه صحبت کرده‌ام. سپاه بايد بيايد در چند پروژۀ بزرگ ملي بار را بر دوش بگيرد و افتخار آن هم براي خودش است، کما اينکه در اين مدت سي و پنج سال هميشه افتخارات بزرگ داشته است. 

وي تاکيد مي کند: امروز هم در شرايطي که دشمن اقتصاد و معيشت مردم را هدف قرار داده و مي‌خواهد از طريق تحريم مردم را خسته کند، سپاه پاسداران بايد وارد عمل شده و سه، چهار پروژه بزرگ ملي را برعهده بگيرد. 

اما از سوي ديگر اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس جمهور هم همواره بر نقش کليدي قرارگاه خاتم الانبياء سپاه در اجراي طرح هاي بزرگ ملي و اقتصادي در کشور تاکيد مي کند و از اين قرارگاه مي خواهد که طرح ها و پروژه هاي مهمي که وجود دارد در دولت يازدهم به سرانجام برسد تا دولت يازدهم شيريني به راه افتادن اين طرح هاي اقتصادي و مهم را بچشد.

در همين راستا جهانگيري در 22 آذرماه 95 با حضور در همايش سراسري مديران قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء در سخناني مي‌گويد: قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء بايد متولي اجراي چند کار بزرگ و ماندگار در تاريخ کشور شود، البته قرارگاه نبايد عرصه را براي فعاليت بخش خصوصي تنگ کند و بايد در طرح هايي که بخش خصوصي توان اجراي آن را ندارد، شاهد حضور قرارگاه و اجراي طرح هاي مهم و ماندگار باشيم.

معاون اول رييس جمهور تاکيد مي کند: 55 طرح توسط قرارگاه در دست اجرا است که هر کدام از اين طرح ها نقشي کليدي در توسعه کشور دارد و خوشبختانه قرارگاه خاتم الانبياء مصمم است اين پروژه ها را در دولت يازدهم تکميل و به بهره برداري برساند.

وي يکي از اين طرح ها را پالايشگاه ستاره خليج فارس برشمرد و عنوان مي کند: اجراي اين طرح يکي از کارهاي ضروري کشور و در راستاي اقتصاد مقاومتي است که قول داده شده فاز نخست آن تا پايان سال راه اندازي شود که پس از آن نه تنها قادر خواهيم بود بنزين مورد نياز کشور را تامين کنيم بلکه مي توانيم جزو صادرکننده هاي بنزين با کيفيت بالا باشيم.

اين سخنان رئيس دولت و معاون اول او آشکارا نشان مي دهد که حضور نهادي انقلابي همچون سپاه و به طور مشخص قرار گاه سازندگي خاتم الانبياء سپاه پاسداران در عرصه اقتصادي با درخواست مسئولان ارشد اجرايي کشور از جمله رئيس جمهور و در جهت آباداني و توسعه روزافزون کشور بدون نگاه به بيرون است، بازوي توامندي اجرايي که همواره و در تمام دولت ها حامي و پشتيبان دولت در عرصه اقتصادي بوده و او را براي رونق اقتصادي بدون چشم داشت اقتصادي ياري کرده است اما اکنون وقتي کارها به سرانجام رسيده برخي اين اجاره را به خود مي دهند که همه خدمات و اقدامات گذشته را فراموش کرده و تنها در جهت برخي مقاصد سياسي سخناني در جهت تضعيف نهادهاي نقلابي بزنند، سخناني که مطمئنا نتيجه‌اي جز تفرقه و تخطئه وحدت در کشور که اقاي روحاني همواره بر آن تاکيد دارند ندارد.

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس